Gearchiveerd kennisitem
Download artikel API’s: 4 verschillende soorten uitgelegd Download

API’s: 4 verschillende soorten uitgelegd

API’s voor beginners

API’s voor beginners

Een organisatie zonder publieke API is tegenwoordig net zoiets als een organisatie eind jaren negentig zonder website. De meeste bedrijven focussen zich op het bouwen van omnichannel-oplossingen, sneller innoveren dan de concurrent, de transformatie naar een mobiele onderneming en opereren in een hybrid cloud. API’s kunnen al deze doelstellingen ondersteunen. Daarnaast kunnen API’s nog veel meer waarde toevoegen. Welke verschillende typen API’s er bestaan leest u in dit artikel.

Wat is een goede API?

Om te weten hoe u een goede API herkent, beginnen we met wat een API in ieder geval niet is. Een API is geen software, geen user interface en ook geen server. Een API is een kant en klaar product, precies afgestemd op de behoefte van de consument. Een moderne API bevat een pakket van mogelijkheden die aantrekkelijk zijn voor een publiek, die onafhankelijk opereren van een specifiek stukje software in de backend. Moderne API’s hebben een specifieke interface die bewust is afgestemd op de wensen van de consument.  Een goede API wordt gekenmerkt door gebruiksgemak, maar moet ook makkelijk te vinden en te registeren zijn.

4 verschillende soorten API’s

Grof gezegd zijn er 4 verschillende soorten API’s, te weten:

  1. Detection API’s

Met deze API’s worden kansen geïdentificeerd om klanten, medewerkers, partners en devices te verbinden. Denk bijvoorbeeld aan mobile location detection, predicitive analytics en sensor monitoring.

  1. Enrichment API’s

Met dit type API’s worden situaties beter begrijpelijk en inzichtelijk gemaakt. Bijvoorbeeld met informatie over een klant en wat er in het verleden in de relatie daarmee is gebeurd, andere klantinformatie, demografische gegevens en medische gegevens.

  1. Perception API’s

Perception API’s geven (dynamische) context over de huidige situatie. Maken inzichtelijk waar andere mensen mee bezig zouden kunnen zijn. Bijvoorbeeld social API’s waarop afspraken worden gedeeld, of bepaalde interesses. Zo zijn mensen die op zonvakantie gaan in andere onderwerpen geïnteresseerd dan iemand die in het winterkoude Chicago blijft.

  1. Action API’s

Action API’s maken het mogelijk om real-time een actie uit te voeren of te reageren. Push notificaties en human-task management systemen vallen daaronder.

API’s voor beginners

Bent u geïnteresseerd in het innoveren en integreren van uw onderneming? API’s kunnen u daarbij verder helpen. Lees meer in deze whitepaper API’s for Dummies.

Let op: Dit is een gearchiveerd artikel. ITExpoCenter brengt graag actuele kennis rondom TrendsInnovatieBedrijfsapplicaties bij u onder de aandacht. Deze vindt u hieronder.

Actuele kennis

Trends :  IT-automatisering: realiseer ITaaS in 5 stappen

Organisaties worden verplicht om te blijven innoveren in deze digitale wereld. Hierdoor komt de IT-afdeling onder hoge druk te staan. Voornamelijk omdat er een spanningsveld ontstaat tussen de gebruiker en de beheerder. Lees verder voor meer informatie over de voordelen die ITaas kan bieden voor de organisatie. Daarnaast wordt dieper ingegaan op de mogelijkheden van Automation en Orchestration.

Lees verder...

Trends :  De Werkplek van morgen

Werknemers stellen hoge eisen aan de IT op hun werk. Ze willen altijd en overal kunnen werken, ook op devices die ze privé gebruiken. Dit maakt ‘De werkplek van morgen’ een actueel thema. Door trends als mobiliteit, cloud en beveiliging worden bedrijven gedwongen om een goede enterprise mobility strategie te kiezen. Wat daarbij komt kijken wordt duidelijk in dit webinar van PQR en HP.

Lees verder...

Innovatie :  Best Practices for High Performance BizTalk

In de praktijk voegen ontwikkelaars vaak tracing- en loggingmogelijkheden toe aan hun applicaties om goed zicht te krijgen op het gedrag van applicaties, ook wel instrumentatie genoemd. Dit komt de performance vaak niet ten goede. Deze whitepaper gaat in op instrumentatie voor BizTalk oplossingen, een alternatief framework dat geen negatieve invloed heeft op de performance van de applicaties. Lees meer over de voordelen van deze methode.

Lees verder...

Bedrijfsapplicaties :  7 uitbreidingen van uw document management systeem

Een documentmanagement systeem maakt het voor organisaties mogelijk om digitaal en papierloos te werken. Een DMS introduceert eigenschappen zoals versiebeheer, autorisatie en zoekfunctionaliteit. De implementatie is pas het begin van een succesvol DMS want er zijn veel meer mogelijkheden. Biedt de basisversie voldoende opties of moet er doorontwikkeld worden? In dit artikel gaan we in op de 7 uitbreidingen van uw huidige DMS.

Lees verder...